Wudhu

Sebelum kita mula mendirikan sembahyang, kita diwajibkan untuk berwudhu (mengambil air sembahyang atau mengangkat hadas kecil) terlebih dahulu.

Di riwayatkan oleh Abu Hurairah r.a :  Dari Rasulullah saw. beliau bersabda: “Sembahyang salah seorang di antara kalian tidak akan diterima apabila ia berhadas hingga ia berwudhu “.

Wudhu dari segi BAHASA ialah nama bagi sesuatu perbuatan menggunakan air pada anggota – anggota tertentu. Dari segi SYARA’ bermaksud membersihkan sesuatu yang tertentu yang dimulakan dengan niat, iaitu membasuh muka, membasuh kedua belah tangan, menyapu kepala dan akhirnya membasuh kedua belah kaki dengan syarat – syarat dan rukun – rukun yang tertentu.

Firman Allah dalam Surah al – Maidah ayat 6 berbunyi:

Wahai orang-orang Yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan sembahyang (padahal kamu berhadas kecil), maka (berwudhulah) Iaitu basuhlah muka kamu, dan kedua belah tangan kamu meliputi siku, dan sapulah sebahagian dari kepala kamu, dan basuhlah kedua belah kaki kamu meliputi buku lali

Hukum berwudhu adalah WAJIB kepada orang yang hendak melakukan sembahyang, tawaf, menyentuh Al – Quran, sujud syukur dan sujud tilawah

RUKUN WUDHU

 

CARA – CARA BERWUDHU

PERKARA SUNAT, MAKRUH, MEMBATALKAN, ADAB DAN HIKMAH BERWUDHU

 

KUIZ WUDHU


* Tajuk ini dikendalikan oleh :  11DL005 : Awg Md Helmme Bin Hj Ramli *

Advertisements